Evropským vozem roku poprvé elektromobil
V anketě „Evropský vůz roku 2011“ (European Car of the Year/COTY) se letos poprvé objevily mezi 40 nominovanými kandidáty také elektromobily a jeden z nich, Nissan Leaf, získal mezi sedmi finalisty v hlasování porotců nejvíc bodů (257), takže se po celý příští rok může pyšnit prestižním titulem.
V těsném závěsu za Leafem se umístila Alfa Romeo Giulietta (248 b.), kterou následoval Opel Meriva (244 b.). Další místa pod stupni vítězů obsadily vozy Ford C-Max/Grand C-Max (224 b.), Citroën C3/DS3 (175 b.), Volvo S60/V60 (145 b.) a Dacia Duster (132 b.).
Nissan Leaf je podle svého výrobce prvním velkosériově vyráběným a cenově dostupným vozem s „nulovými emisemi“. Velikostí i koncepcí odpovídá klasickým hatchbackům segmentu C, konstrukce však musela být přizpůsobena čistě elektrickému pohonu se sadou akumulátorů Li-Ion. Přední kola pohání střídavý elektromotor s největším výkonem 80 kW a maximálním točivým momentem 280 N.m. Elektromobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 11,9 s, dosahuje nejvyšší rychlosti 145 km/h a na jedno nabití má dojezd 175 km v kombinovaném režimu EU. Skutečný dojezd však bude v praxi zřejmě nižší, neboť i automobily poháněné spalovacím motorem spotřebují v běžném provozu často mnohem více paliva, než udávají optimistické hodnoty kombinované spotřeby paliva.
Letošní úspěch je pro značku Nissan druhým triumfem v historii ankety COTY, jejíž porotu tvoří 57 předních motoristických novinářů z 23 evropských zemí. V roce 1993 se stala druhá generace malých vozů Nissan Micra prvním japonským vozem, který získal titul Evropský vůz roku.
Nissan Leaf se začal prodávat v prosinci nejprve v USA a Japonsku a od začátku roku 2011 bude k dispozici v Portugalsku, Irsku, Velké Británii a Nizozemí. Nissan hodlá v blízké budoucnosti uvést na světové trhy další tři elektromobily a jeho alianční partner Renault rozšíří v dohledné době svou nabídku rovněž o čtyři elektromobily.