Koncepty z pekingského autosalonu
Autosalony jsou ideálním místem pro představení nových designérských či technologických směrů v konstrukci automobilů. V Pekingu se takto představilo BMW se svým Gran Coupé a Ford s konceptem Start.
Pozornost světových automobilek se v posledních letech čím dál tím více obrací do Číny. Nejlidnatější stát světa přináší obrovské obchodní možnosti, a i když ještě zdaleka ne všichni jeho obyvatelé si mohou dovolit pořídit zcela nový automobil, prodeje zde postupně rostou. A tak není divu, že se právě na pekingském autosalonu, konaném na přelomu dubna a května letošního roku, objevily i tyto dva koncepty naznačující cestu, kterou se v blízké budoucnosti hodlají automobilky BMW a Ford ubírat.
BMW představilo koncept Gran Coupé, který představuje novátorský designérský styl tohoto prémiového výrobce automobilů. Sportovní a nízká silueta čtyřdveřového kupé vyjadřuje sportovní ambice v relativně praktické karoserii. Ukazuje snahu BMW postavit výkonný a zároveň vysoce elegantní a reprezentativní vůz. Něco podobného přece už konkurence umí, a tak je možné, že se tento koncept, byť v upravené podobě, brzy objeví v sériové nabídce značky.
Ford přivezl do Pekingu koncepční vůz pojmenovaný Start – malé, ekologické a hravé vozítko blízké budoucnosti. Ovšem spíše než o stylistické ztvárnění karoserie zde šlo o představení nejmenšího motoru ze stále se rozrůstající rodiny přeplňovaných agregátů EcoBoost. S motory, odpovídajícími dnešnímu trendu „downsizingu“, tedy snižování zdvihového objemu a získávání výkonu pomocí přeplňování, se již běžně setkáváme v některých současných modelech značky a s ohledem na stále přísnější emisní normy se s nimi budeme setkávat stále častěji. Automobilka potvrdila, že litrový motor začne vyrábět a bude jej používat v malých vozech, kde by podle očekávání měl nahradit stejně výkonný, ale objemnější agregát 1,4 l. O sériové produkci elegantního vozu Start však rozhodnutí nepadlo.