Volkswagen a mobilita zítřka
Zajet k čerpací stanici a natankovat potřebné množství paliva je pro motoristu zcela přirozenou věcí. Bez benzinu nebo nafty to zatím prostě nejde. Volkswagen však ukazuje, jaké má vize v oblasti zajištění mobility zítřka.
Benzin a nafta jsou zdaleka nejpoužívanější paliva pro automobily. Získávají se, a to dnes asi ví i děti školního věku, ponejvíce z ropy. Ta má mnoho kladných i záporných vlastností, ale tou asi nejhorší je fakt, že její zásoby jsou omezené. Ne, že byste zítra u čerpací stanice už palivo nesehnali, tak rychle to asi nepůjde, ale ta doba nemusí být až tak vzdálená. Co je ale možná ještě závažnější – automobily spalující fosilní paliva vypouští do ovzduší škodlivé látky v podobě výfukových plynů. Jak tedy zajistit, aby zůstala zachována mobilita lidstva a odboural se tento nepříznivý jev?
Možností, jak z toho ven, je několik. Německá automobilka Volkswagen představila na světové výstavě Expo v Šanghaji svoji vizi budoucnosti. Z pěti vystavených automobilů nesou tři označení blue-e-motion, což znamená, že jsou schopny provozu s nulovými emisemi.
Jednou z možností pro bezemisní provoz je využití vodíkových palivových článků, což naznačuje Passat Lingyu, který byl vyvinut v Číně. Tato nákladná technologie je však zatím v začátcích a jejím největším problémem je skladování a čerpání tekutého vodíku, které vyžaduje teploty hluboko pod bodem mrazu. Limuzína proto zatím slouží jen k čistě výzkumným účelům.
Druhou variantou pohonu bez škodlivých emisí je elektrická energie. Zde již existuje dílčí řešení, tzv. hybridní pohon, kombinace spalovacího motoru a elektromotoru. V současnosti automobilka VW nabízí jediný automobil s touto technologií – SUV Touareg Hybrid, ovšem do roku 2013 se objeví další modely, konkrétně tedy Jetta Hybrid a o rok později pak Golf Hybrid a Passat Hybrid.
V roce 2013 bude na trh také uvedena sériová verze studie Up! s čistě elektrickým pohonem. Tehdy by se měl objevit s elektrickým pohonem i jeden z nejmasovějších vozů naší planety – VW Golf, zatímco pro čínský trh vyvinutý model Lavida ho bude následovat s malým zpožděním.
Oba vozy jsou vlastně jakýmsi příslibem velkosériové výroby elektromobilů. Aby ale mohly být vyráběny skutečně ve velkém měřítku, musí nabídnout zákazníkům to samé co jejich konkurenti s konvenčním pohonem. Dosvědčují to i slova profesora Dr. Martina Winterkorna, předsedy představenstva společnosti Volkswagen AG: „Elektromobil musí být cenově dostupný pro širokou motoristickou veřejnost a nesmí dělat žádné kompromisy v oblasti každodenní praktické využitelnosti, má-li dosáhnout přesvědčivého úspěchu. Teprve až se budou elektromobily vyrábět ve velkých počtech, pokud možno na všech kontinentech, lze skutečně hovořit o začátku epochy elektromobilů a o citelném snížení zátěže životního prostředí.“
Strategická úloha je právě v tomto případě svěřena populárnímu modelu Golf, který by měl z dnes spíše exotického elektromobilu udělat věc běžné potřeby. Nelze asi předpokládat, že v roce 2020, kdy by mělo jen v Německu podle záměrů spolkové vlády jezdit zhruba milion elektromobilů, budou všichni zákazníci vyžadovat čistě elektrické auto, ale znáte to, jeden kamínek uvolní lavinu…