Ferrari F12berlinetta: 12 válců, 740 koní…
Mezi hlavní hvězdy letošního Ženevského autosalonu patřilo bezesporu nové dvanáctiválcové kupé Ferrari F12berlinetta, které ve výrobním programu slavné maranellské automobilky nahradí modelovou řadu Ferrari 599 GTB. F12berlinetta se chlubí titulem nejvýkonnějšího silničního Ferrari všech dob. Co to přesně znamená?
Pod přední kapotou je uložen zcela nový vidlicový dvanáctiválec, který ze zdvihového objemu 6262 cm3 dokáže vydolovat nejvyšší výkon 545 kW (740 k) při 8250 min-1. To odpovídá specifickému výkonu 87 kW (118 k)/l, což je na atmosféricky plněný motor pozoruhodná hodnota. Touhu motoru po vysokých otáčkách dokládá omezovač nastavený na 8700 min-1. Navzdory výše uvedenému se jedná o motor, který si skvěle poradí i s nástrahami běžného silničního provozu. Osmdesát procent maxima točivého momentu (690 N.m při 6000 min-1) je totiž k dispozici již při 2500 min-1. Tato charakteristika se podílí společně s přímým vstřikováním benzinu, nízkým odporem vzduchu (cx = 0,299), nízkou hmotností (1525 kg) a dalšími opatřeními na tom, že spotřeba paliva v porovnání s předchůdcem klesla o 30 % na 15,0 l/100 km v kombinovaném režimu EU. Novinka přitom dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,1 s a pokořit „dvoustovku“ za 8,5 s. Nejvyšší rychlost je přes 340 km/h.
Dvanáctiválec pohání zadní kola prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky F1 uložené před zadním diferenciálem (konstrukce transaxle). Podvozek dostal zkrácený rozvor (2720 mm) a k vynikajícím jízdním vlastnostem přispívá také ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy (54 % připadá na zadní nápravu) a nižší poloha těžiště posunutého směrem dozadu díky nižšímu uložení motoru, přístrojové desky a sedadel. Nové závěsy zadních kol a kompaktnější konstrukce převodovky vytvořily podmínky pro zmenšení celkových rozměrů vozu (4618 x 1942 x 1273 mm).