Technika: sledování bdělosti řidiče
Dopravní nehody způsobené nepozorností a únavou řidiče mají často tragické následky, protože řidič před nárazem ztrácí zcela vládu nad vozem. Mikrospánek přichází sice náhle, nikoli však bez předchozího ohlášení, protože únava osoby sedící za volantem se projevuje s velkým předstihem a rozmanitými způsoby.
A na této skutečnosti jsou postaveny systémy sledování bdělosti či únavy řidiče, které jsou v současné době již součástí standardní výbavy celé řady automobilů. Úkolem těchto asistenčních systémů není zabránit nehodě nějakým přímým zásahem, ale upozorněním řidiče na to, že je pravděpodobně unaven, případně že řídí nepřetržitě již příliš dlouhou dobu, a měl by si tedy udělat přestávku na odpočinek, aby nabral nové síly do další etapy své cesty.
Systém sledování únavy používá k vyhodnocování pozornosti řidiče mnoho signálů. Nejčastěji se používají data snímače úhlu natočení volantu, příčného zrychlení vozidla a ovládání pedálů. V zásadě se tedy jedná jen o softwarovou funkci, která využívá stávající výbavu vozidla. Nicméně existují také vyspělejší systémy používající navíc speciální kamery, které jsou schopné rozpoznat, zda má řidič otevřené oči i směr jeho pohledu – sleduje situaci před vozem, nebo se již nadměrně dlouho zabývá například displejem na přístrojové desce? Na základě získaných dat probíhá průběžně analýza chování řidiče za volantem. Pokud systém zaznamená v průběhu jízdy vzory chování, z nichž lze usuzovat na únavu, doporučí řidiči, aby si udělal přestávku na odpočinek.
Jednotlivé systémy se mohou lišit i svou působností. Například systém sledování únavy řidiče ve vozech značky Volkswagen nepracuje při rychlostech nižších než 65 km/h, během jízdy ve městě, nebo na silnicích s mnoha zatáčkami. Nejpřínosnější je totiž především při dlouhém cestování po dálnici nebo rychlostní silnici, jehož monotónnost řidiče rychle unaví.