Technika: vstřikování vody pro motory BMW
BMW připravuje do sériové výroby techniku vstřikování vody do přeplňovaného motoru. Praktické testy probíhají na závodních okruzích v rámci letošního mistrovství světa v silničních závodech motocyklů MotoGP, pro něž BMW zajišťuje bezpečnostní vozy BMW M4 MotoGP Safety Car. Letošní verze BMW M4 Coupé pro MotoGP disponuje vstřikováním vody do sacího potrubí, které umožňuje přeplňovanému motoru dosahovat vyššího výkonu při nižší spotřebě paliva a emisích.
Jemně rozprašovaná voda se v horkém vzduchu odpařuje, čímž dochází k výraznému ochlazování nasávaného vzduchu před jeho vstupem do spalovacích prostorů. Následkem toho klesá teplota ve válcích a s ní i sklon k detonačnímu spalování, takže motor může pracovat s vyšším plnicím tlakem a větším předstihem zapalování, který je pro činnost motoru optimálnější.
Hlavní přínosem vstřikování paliva je tedy zvýšení výkonu a točivého momentu při současném snížení hodnot spotřeby paliva a emisí. Nižší provozní teploty ve válcích zabraňují vzniku především oxidů dusíku (NOx). Při tomto způsobu zvyšování výkonu navíc nedochází ke zvyšování tepelného namáhání důležitých komponentů motoru (písty, výfukové ventily, katalyzátory, turbodmychadla), a není tak negativně ovlivňována životnost motoru.
Další předností je nenáročná konstrukce systému vstřikování vody. V případě řadového šestiválce M TwinPower Turbo se jedná o tři vstřikovače v sacím potrubí, po jednom vstřikovacím ventilu na dva válce, a kompaktní nádrž na vodu o objemu cca pět litrů, která je společně s dalšími komponenty (vodní čerpadlo, senzory a ventily) umístěna v zavazadlovém prostoru.
Rozprašované množství vody, přiváděné ke vstřikovačům pod tlakem 1 MPa, závisí na zatížení, otáčkách a teplotě. Při extrémní jízdě po okruhu je nutné doplňovat vodu současně s palivem. V běžném silničním provozu by se měla voda doplňovat až s každým pátým čerpáním paliva. Po vyprázdnění nádrže na vodu za jízdy upraví řídicí jednotka činnost motoru na provoz bez vstřikování vody. Zcela bezúdržbový systém odolává mrazu i při velmi nízkých teplotách.